Тайтън Машинъри България, официалният вносител на CASE IH в България, проведе серия от демонстрации, свързани с преимуществата на гумено-верижните технологии на CASE IH и прикачен инвентар за високомощностни трактори. Акцентът бе опазването на почвата и намаляването на отъпкването й. 
 
Първата машина, която беше демонстрирана пред стопани на полето на Вуки ООД край град Съединение, беше колесен трактор от серията MAGNUM, модел 340.
 
„Серията се характеризира с това, че разполага с пет модела – с мощности от 250 до 380 к.с., с два типа трансмисии – full powershift, каквато беше машината, която представихме и т.нар. варио трансмисия, като само единствено 380 модела разполага с само с варио трансмисия. Показахме нагледно каква е разликата между верижния вариант от серията MAGNUM и колесния вариант като площ на сцепление, отъпкване и показахме също как може да бъде оптимизирана една колесна машина.
 
 
С цел да бъде тя по-продуктивна. Да бъде тя по-опазваща почвата, така че всеки един клиент да може да извлече максимума от нея. Демонстрирахме нагледно разликата в стъпката на машината само от налягането в гумите“, разказа Свилен Лозанов, мениджър продажби в Тайтън Машинъри България. 
 
Едната гума на колесния MAGNUM 340 беше с налягане на 2 атмосфери, а другата беше с налягане 1.2 атмосфери, което е оптималното за работа в поле. 
 
„Това, което показаха нашите измервания е, че при 2 атмосфери стъпката е 660 мм, докато при 1.2, което е оптималното, стъпката е 710 мм, както е заложено от производителя“, обясни Лозанов. 
 
Втората машина, която беше представена е сравнително новия MAGNUM Rowtrac™
Тази машина спечели през 2015 г. наградата „Трактор на годината“ именно заради концепцията си с гумено-верижно задвижване отзад и управление с колела отпред“, разказа Свилен Лозанов.
 
 
Тази машина е взаимствана от Quadtrac® и Steiger® Rowtrac™.  
По думите на Лозанов уникалното при тази машина е, че благодарение на гумените вериги има едни постоянни четири точки на контакт. Това са предните две гуми и задните две вериги. 
 
Машината е значително по-тежка от колесния си вариант, като разликата е около 4 тона. За сравнение колесния MAGNUM 340 тежи около 14.5 тона с горивото, а MAGNUM Rowtrac™ 340, с абсолютно същата трансмисия, но с вериги, тежи 18.5 тона. 
 
„Съответно производителността е поне 10-15% по-добра, без значение с коя колесна машина го сравняваме. Уникалното при тази машина е също и окачването на задните вериги. Целият заден мост е преработен, така че да може да съвпада предавателното число, съответно преден и заден мост и машината да тегли оптимално. Това не е просто машина, на която са сложени едни вериги. Целият трактор е преработен, така че да отговори на очакванията на земеделците“, добави специалистът. 
 
Инвентарът, който бе прикачен и за двата трактора е идентичен. Това е комбиниран култиватор на CASE IH Ecolo-Tiger® 530C с работна ширина 3.88 м и пет работни органа. Такъв тип машини се използват за основна обработка от дълго години в САЩ. 
 
 
„Отпред има Х-образно разположена дискова секция с дискове 610 мм. Имаме малки работни органи, които разпукват горната част на почвата, където имаме уплътнен слой и продълбочаващи работни органи, които влизат значително по-дълбоко на до 40 см за отстраняване на плужната пета“, обясни Лозанов.
 
По думите му има два варианта да открием плужната пета и да се прецени на каква дълбочина е:
„Единият вариант е да изкопаем дупка и да определим къде е уплътнения слой, а другият вариант е с един ето такъв инструмент, който стана вече доста популярен. Инструментът се забива. Има скала, която  е маркирана със зелено, жълто и червено. Натискайки към земята, с двете ръце по този начин, когато скала стигне в червената зона, това означава, че сме стигнали уплътнения слой и на тази дълбочина е плужната пета“.  
 
Тя най-често се образува от оран или от минаването с тежки машини при различните агро-технически мероприятия. Буксуването на гумите на трактора е също една от причините да се образува плужна пета. 
Идеята е тази плужна пета да бъде разбита, защото тя не позволява при дъжд водата да се просмуче дълбоко в почвата и да се използва влагата, когато е необходима за развитието на растенията. 
 
„През последните години дъждовете са все по-малко и по-малко и запазването на всяка една капка дъжд е от основно значение за развитието на културите впоследствие“, допълни Свилен Лозанов. 
 
За финал беше показана една добре позната машина –  трактор от серията Quadtrac® модел 620. Тази серия е с мощности от 470 до 620 к.с. Моделът, който беше показан пред земеделците на полето край Съединение, е с 12.9-литров двигател и full powershift трансмисия. Тази машина, оборудвана с варио трансмисия, ще бъде представена премиерно на изложението Агритехника в Хановер, Германия, което ще се проведе от 12 до 18 ноември.
 
 
Инвентарът, който бе прикачен за Quadrac-а, е комбиниран култиватор на канадската фирма Salford. Свилен Лозанов обясни:
„Несъмнено това е една от добрите машини, когато говорим за опазване на почвата, разбиване на плужна пета и производителност. Конкретната машина е CTS 9715, с работна ширина 6.10 м и работни органи, които влизат на до 50 см дълбочина. Дисковата секция не е предназначена да миксира почвата, а да улеснява проникването по-надълбоко на продълбочаващите работни органи“. 
 
 
Култиваторът разполага с 3-редова палцева брана и кафезен ролер, които подравняват перфектно почвата, когато машината работи с оптимална скорост. Това е и единственото условие, за да се извлече оптимумът от машината. 
 
„Имаме и т.нар. рипъри, които влизат също на до 50 см. При тях идеята е само и единствено да разцепват плужната пета. Важно е да кажем, че това не е продълбочител. Това е култиватор, който работи дълбоко и е точно с тази цел създаден – да разбива плужната пета, но идеята му е не да влиза прекалено дълбоко, а на не повече от 1-2 см от края на отъпкания почвен слой. Защото всеки един допълнителен сантиметър работна дълбочина измества тонове почва, съответно горим повече гориво, губим повече време за обработка и т.н., което съответно намалява и цялостната ни рентабилност“, отбеляза специалистът. 
 
На Агритехника CASE IH ще представи още една новост. Това е новият трактор от серията Maxxum®, който ще е оборудван с новата кутия ActiveDrive 8. 
 
Това е нещо, което още не е внедрявано до момента в трактор на CASE. Тя е полуавтоматична кутия с т.нар. система break to clutch. При транспорт или при работа в полето, при натискане на спирачката, съединителят се изключва автоматично преди самото спиране на машината. След освобождаване на спирачката, тракторът потегля отново подобно на кола с автоматични скорости. 
 
Още информация за портфолиото на Тайтън Машинъри България можете да намерите на titanmachinery.bg