За първи път у нас се проведе професионален форум за реализация на пресни плодове и зеленчуци. InteliFresh, организиран от InteliAgro и с медийното съдействие на Фермер.БГ, събра всички участници по веригата от производството, съхранението, транспорта и търговците на продуктите, за да им даде възможност да създадат контакти помежду си, за да може до потребителите да достига качествена продукция. 
 
 
„Нашите адмирации към организаторите – към InteliAgro, защото действително за първи път някой се обръща към сектор „Плодове и зеленчуци“ конкретно и то в най-наболелите проблеми, свързани с маркетинга. България започва да прави по-добро производство на плодове и зеленчуци, по-грамотно и основният проблем на нашите производители е реализацията и пазара на продукция.
 
Световните тенденции са да не се работи с консерви, а да се стига до пресния пазар. (Вижте презентацията тук). Факт е, че залата е пълна и няма места, интересът е много голям от производителите и явно необходимостта от такъв вид срещи, по тази тема – маркетингът на нашите плодове и зеленчуци, е голям и необходим“, каза председателят на Добруджанския овощарски съюз на Димитричка Търпанова. 
Именно за ситуацията на пазарите по света разказа анализаторът от InteliAgro Стилиян Гребеничарски. 
 
 
„Има тенденции, които продължават от години и които няма как да подминат българския пазар. Най-важната от тях е, че хората променят своите хранителни навици и предпочитат все повече прясна продукция, пресни плодове и зеленчуци за сметка на преработени, за сметка на консервирани. Също така е добре да се обръща все повече внимание на развиващите се пазари, където тази тенденция е особено силна. Там търсенето на плодове и зеленчуци расте“, обясни Гребеничарски. 
 
Според анализа все повече хората се връщат към вкусовите качества. Освен това според Гребеничарски благодарение на напредъка на технологиите при опаковането, съхранението и транспортирането, тези сортове, които са по-вкусни, но по-нетрайни, успяват да компенсират тези недостатъци. 
 
„Поради по-малката численост на семействата в развитите страни и поради това, че хората предпочитат да не задържат плодове и зеленчуци в хладилниците си, самите разфасовки стават все по-малки, грамажите също. Интересна друга ниша, която наблюдаваме през последните две години – отначало във Великобритания – Теско въведе отделна линия за плодове и зеленчуци със странна, причудлива форма, с различен цвят, които допреди години се считаха като отпадък за производителя. Тази линия реализира в пъти по-големи печалби, отколкото конвенционалният, добре изглеждащ универсален продукт“, каза анализаторът. 
 
Според него предизвикателството е българските фермери да успеят да задоволят тези изисквания. 
Качеството е едно от тях и е свързано с покриването на важни международни стандарти. Такова е и сертифицирането по Global Gap. 
 
„Когато си сертифициран по Global Gap се знае сортовият състав, който произвеждаш. Когато тръгнеш да продаваш, можеш да гарантираш, че фирмата ти продава това, в такъв вид, с такова качество“, обясни Димитричка Търпанова
 
Тя каза, че се очаква тази година министерството на земеделието, храните и горите да нотифицира държавна помощ за сертификата в размер на 3000 евро в рамките на 5 години. Така малките производители, които не могат да си позволят сами да инвестират в сертифицирането, ще имат възможност да се възползват от тази помощ. 
 
 
„Ако излезе един плод с някакво влошено качество, по обратния път ще се стигне до производителя, парцела и деня, в който е произведено. Това е система за контрол на качеството на храните. И ако производителят не може да си го позволи и да изпълни тези условия, на практика той няма как да стъпи на един такъв пазар, който задължително изисква да се знае какво се случва с тази храна, докато стигне до потребителя“, добави Търпанова. 
 
А Стилиян Гребеничарски допълни: „Няма как да се стъпи на пазар, без такъв сертификат за качество и проследимост на продукцията в целия производствен процес“.  
Освен качеството пред стопаните стоят и други летви за прескачане. 
 
„За съжаление на нашия производител му липсват условията, финансовата възможност да заготви продукцията, за да може да я представи достатъчно добре на пазара“, каза Търпанова. 
 
Според нея все пак се върви в тази посока:
„И това е начинът. Тези срещи. Да могат хората да направят контактите, да се организират. Трябва да произвеждаме много и качествено, за да може търговците от Западна Европа и въобще световният пазар да обърне внимание на България като производител на плодове и зеленчуци“. 
 
Според председателя на Добруджанския овощарски съюз след 1989 г. сортовите структури и овощните градини на страната ни не са били пригодени за свободния пазар, който се откри. 
 
„Можем да кажем, че сега вече имаме сортове, които биха били достъпни за западния пазар“, отбеляза тя и добави, че ценна за стопаните е била срещата с търговци като холандската компания Olympic Fruit и гръцката MORE Bio Commerce, която оперира и на румънския пазар, с които имаха възможност да проведат B2B срещи по време на InteliFresh. 
 
 
„Важно е, когато се правят партньорства с търговски вериги зад граница, да има коректност и от двете страни. По този начин и взаимоотношенията ще са доста по-дълготрайни“, коментира Стилиян Гребеничарски. 
 
Големите вериги в България също присъстваха на форума и стопаните имаха възможност да се запознаят с техните стратегии за съвместна работа. Специална презентация запозна фермерите с концепцията за работа на една от най-големите вериги у нас – МЕТРО Кеш&Кери, която вече повече от година обръща специално внимание на своите щандове на българска продукция. 
 
„Ние наблюдаваме тенденция все повече вериги да залагат на българската продукция като реклама на самата верига. Да залагат на трайните взаимоотношения, представянето на самия фермер като част от позиционирането си пред обществото“, сподели наблюденията си Гребеничарски. 
 
Транспортът, застраховането, възможностите за заготовки и съхранение на плодовете и зеленчуците също намериха място в дискусиите. 
 
„Такива събития все повече навлизат в необходимостта да се случат в нашето ежедневие, тъй като на практика ние досега не сме имали досег с големи вериги, с големи купувачи и нашите производители са твърде малки, за да могат да продават на такъв тип организации. Най-добре за търговеца е да купува всичко от едно място, от една точка, а това предполага обединение на колегите, които да направят организация на производителите, за да могат да задоволят изискванията на пазара.
 
Това е доста трудно, във връзка с нашата психология, но не е невъзможно. Имаме добри примери в това отношение. И моят съвет към колегите е да помислят и да направят стъпки в тази посока“, каза от своя страна Димитър Рачев от УС на Съюза на дунавските овощари, който също присъства на форума. 
 
 
Организаторите от InteliAgro споделиха пред Фермер.БГ, че целта им е именно да се покаже правилния път и да се разкаже на фермерите, че е възможно да се стига до всеки платежоспособен пазар, където цените са в пъти по-високи, не само от месния, а и на пазари в Източна Европа, където често българските производители продават. 
 
„Впечатленията ни са много добри. Дойдоха страшно много земеделци, дори много повече, отколкото очаквахме. Те самите изразяват своето задоволство, че на едно място срещат представители на почти всички вериги в страната, а и чуждестранни търговци. Така че това, което ни се искаше да се случи, да съберем толкова контрагенти на едно място, защото освен веригите и земеделците, тук има представители на фирми, свързани с цялата верига на производство, се случва“, каза Марта Йонкова от InteliAgro. 
 
Тя отбеляза, че форумът, който организират, ще подготви производителите на плодове и зеленчуци за пазара на пресни продукти.
„За да бъдат готови в един момент за нашите вериги, а защо не и за някъде по-далеч“, добави Йонкова.