Новите изисквания към касовите апарати са пореден удар върху бизнес средата и, най-вече – срещу „белия“ бизнес, който съвестно отчита и плаща данъци. Промените в наредбата са пример за нормативна нестабилност и за въвеждане на административна и финансова тежест без адекватна оценка на въздействието.
 
 
Около този извод се обединиха участниците в проведена днес ,22 октомври 2018 г., в БСК, пресконференция, на която бяха представени позиции, аргументи и предложения на засегнати браншови и съсловни организации във връзка с приетите в края на септември тази година промени в Наредба Н-18/2006 за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства. 
 
Главният финансов директор на БСК Станислав Попдончев е категоричен, че бизнесът е сериозно притеснен от изключително кратките срокове, в които трябва да приведе дейността си в съответствие с новите изисквания.
 
Както Фермер.БГ вече писа - всички регистрирани по ДДС фирми ще имат срок до края на март 2019 г. да приведат своите касови апарати и дейността си като цяло в съответствие с изискванията на наредбата.
 
„Има различни данни за реално функциониращите фискални устройства, но понастоящем те са не по-малко от 250 хиляди. От тях над 100 хиляди не подлежат на обновяване и ще трябва да бъдат подменени. От оставащите 150 хиляди устройства – около 50 хиляди са фискални принтери, при които доработката ще е по-изгодна от закупуване на ново устройство, но и тук ще се наложи подмяна на поне 10 хиляди устройства. И още около 100 хиляди устройства, за които търговците ще трябва за изберат дали да ги обновят или да си купят нови. Практиката показва, че в много случаи е по-изгодно да се закупи ново устройство, вместо да се обновява съществуващото“, коментираха експерти по време на пресконференцията.
 
„Ако не ползвате касов апарат или сте в сивия сектор, то Вас това не Ви касае и няма и да ви засегне. Ако сте бял и отговорен, то вече е късно да започвате, защото няма да успеете. Ако имате 20 търговски обекта, за пускането на новата версия ще са Ви нужни 20 дни, ако имате 100 – 60 дни.  Но освен да се занимавате с програмите, трябва да бракувате сегашните си устройства, да обновите старите или да купите нови. И да подадете всички необходими декларации“, каза Ясен Танев и допълни: „За да имате бизнес, не е достатъчно да разбирате само от него, за да сте лекар, не е достатъчно да можете да лекувате. Всички трябва да сте поне малко IT и финансови експерти. A тези ресурси свършиха …“, каза от своя страна Ясен Танев – учредител на Българската асоциация за развитие на бизнес софтуер (БАРБС).
 
Според новите изисквания на Наредбата, подмяната на фискалните устройства (ФУ) и инсталацията на софтуера трябва да се случи абсолютно едновременно. Това означава синхронизация между поне 5 различни фирми (лицето по чл. 3, производителя на ФУ, производителя на софтуера, сервиза на ФУ, инсталатора на софтуера), т.е. подмяната на ФУ и софтуера би отнела твърде много време и е на практика невъзможна за изпълнение.