Вземането на решения в Европейския съюз е бавно. Това подчертава в новия си аналитичен материал Алън Матюс, който е посветен на това кога се очакват промени в Общата селскостопанска политика (ОСП). След посочване на основните фактори, които влияят върху законотворческия процес в ЕС, той стига до заключението, че настоящата ОСП ще бъде актуална през по-голямата част от следващото десетилетие.

Как Меркел вижда бъдещето на селскостопанската политика

Матюс отбелязва, че думите му може да бъдат прочетени като критика към процесите в ЕС, но те също така са възможност за всеки в Европа да оцени въздействието на предложенията на Комисията.

Като пример той дава т.нар. регулация „омнибус“, която цели да опрости финансовите процедури в различни разходни области, включително ОСП. Законодателната база бе подадена от Комисията през септември 2016 г. с надеждата, че ще бъде приета в 12-месечен период, което ще позволи да бъдат направени промени за финансовата 2018-а година. И Съветът, и Парламентът съгласуваха позициите си върху закона, като триалозите бяха на дневен ред този месец, а последният от тях е планиран за 2-и октомври. Дори да се стигне до споразумение, и Съветът, и Парламентът ще трябва да следват формалните процедури за приемане на законодателството на първо четене. Така че в най-добрия случай то ще бъде одобрено след поне 13 месеца.

Регулацията „омнибус“ е насочена към правилата около изплащането на ЕС фондовете, но не променя същността на политиката. Въпреки това този сравнително безвреден закон изисква поне 13 месеца, за да бъде постигнато споразумение, подчертава Матюс.

Тук е моментът да се отбележи, че реформата на ОСП изискваше 2 години от самото й публикуване (юни 2011 г.) до политическото ангажиране през юни 2013 г. и финалното законодателно приемане през декември 2013 г.

График за преразглеждане на разпоредбите на ОСП

Какво означава този график за ОСП след 2020 г.?

Следвайки инициативата на Комисията за модернизиране и опростяване на ОСП, еврокомисарят Фил Хоган отбеляза, че иска да публикува съобщение на Комисията до края на тази година. Това ще стане под формата на Зелена книга, която ще предложи възможности и ще потърси реакцията на заинтересованите страни.



В светлината на отговорите Комисия може или не може да прави законодателни предложения. Най-рано това може да се случи през пролетта на 2018 г. Оттук броено има 12 месеца до март 2019 г., когато Парламентът ще се разпусне и ще мине в режим на избори, които предстоят през юни 2019 г.

Изглежда напълно очевидно, че всяко законодателно предложение за преразглеждане на основните актове на ОСП, направено най-рано през март 2018 г., няма никакъв шанс да мине през Съвета и Парламента преди края на мандата на настоящия парламент.

На пръв поглед това не е непреодолима пречка.

Според правилата на процедирани при незавършени дела Парламентът трябва да приеме всички гласувания в пленарна зала преди изборите, независимо дали на първо или второ четене, или в процедура на консултации. Те остават валидни за следващия парламент.

Това означава, че новият парламент ще продължи отпочнатите дела, като премине към следващата фаза за вземане на решения.

Всичко друго, което не е стигнало до пленарна зала преди изборите, няма да бъде законно задължение на Парламента. То може да бъде продължено, но има вероятност и да не бъде.

Оттук Алън Матюс заключва, че Комисията по земеделие е слабо вероятно да направи кой знае какво до края на мандата на настоящия парламент.

Всяко обмисляне на предложение от страна на Комисията относно законодателството на ОСП след 2020 г. ще бъде неразривно свързано с паралелния дебат за следващата Многогодишна финансова рамка.

Комисията трябва да внесе своето предложение за следващата Многогодишна финансова рамка до края на тази година, но еврокомисарят по бюджета посочи, че, поради неясноти около Брекзит, както и покрай продължаващия дебат за Бялата книга, това предложение може да бъде забавено до средата на следващата година.



Базирайки се на предишния опит при преговорите за Многогодишната финансова рамка и имайки предвид много нови фактори, които ще влязат във фокуса на внимание при дебатирането на ЕС бюджета, по всяка вероятност Европейският съвет ще има нужда от поне 18 месеца преди Комисията да направи своето предложение, преди новата Многогодишна финансова рамка да бъде гласувана.

При дебатирането на реформата на ОСП 2013 Парламентът отказа дори да стартира дискутирането на предложението на Комисията, преди размерът на бюджета на ОСП за периода 2014-2020 г. да бъде оповестен, отбелязва Матюс.

Има добри стратегически причини за това. Напълно логично е Парламентът да поеме по същия път и в този случай. Ако бюджетът на ОСП в новата Многогодишна финансова рамка не се знае в рамките на този парламент, не може да очакваме да има сериозно обмисляне на каквото и да било предложение от страна на Комисията по земеделие през първата половина на 2018 г.

В заключение Алън Матюс казва, че най-доброто, на което Комисията може да се надява, е да постигне лека ревизия на ОСП през следващите 12 месеца, като фокусът ще е насочен към 1-2 ключови проблема.

По думите на експерта не е изключено ревизия изобщо да няма в рамките на мандата на настоящия парламент.

След октомври 2019 г. ще има нов Парламент и нова Комисия и кой знае, може би и нов еврокомисар по земеделието. Изборите в ЕС може също така да променят Съвета. Темата Великобритания вече няма да влияе на тази тема.

Напълно възможно е новите екипи да искат да дадат своя принос в оформянето на бъдещата ОСП.

Така напълно ревизирано предложение на Комисия или ново се очаква в началото на 2020 г., когато новата Комисия ще е на власт. В този сценарий всякакви прогнози за ревизии на основните регулации на ОСП ще бъдат отложени до 2022 или 2023 г. и вероятно приложени през 2024-2025 г.

Настоящата ОСП ще бъда с нас още почти десетилетие, заключва Алън Матюс.