Българи създадоха иновативна система, която се вгражда в пчелния кошер и чрез нея се събират данни за пчелите. 
 
 
Идеята се поражда от нуждата за повече информация. Това се дължи на променящите се климатични условия, на прекомерното използване на много химикали за третиране на селскостопанските култури. Основното нещо при пчеларите е, че те винаги трябва да боравят с много различни фактори и да и да са информирани. Пчеларството е бизнес, професия, призвание, в което знанието е основен елемент. Това каза за Фермер.БГ създателят на „умния кошер“, Сергей Петров.
 
 
Той обясни, че информацията, която може да се получи от устройството е за температурата на пчелното семейство, влажността в кошера, също така има интегриран сензор за преместване, което означава, че системата отчита външни фактори и защита от кражба. 
 
„Най-иновативното е анализът на звука – ние слушаме пчелите, слушаме тяхната честота и вибрациите, които те издават. Иновативното в това нещо е, че не изпращаме звук посредством интернет, а анализираме целия този звук на платката и изпращаме само анализа. Това драстично намалява обмена на данни, което е голямо предимство, защото на по-отдалечени места няма добра връзка с интернет“, каза Петров. 
 
Той допълни, че устройството, което се интегрира в кошера има четири основни сензора, като отделно са разработили електронна везна, която следи променливото увеличение на нектара в кошера. Везната също работи безжично – няма нужда от кабели. Този продукт е разработен така, че да работи на полето в променливи условия – слънце, дъжд, вятър, сняг. Батерията на везната издържа три месеца, а батерията на вътрешнокошерня модул издържа до 9 месеца в зависимост от настройките.
 
„Вътрешният кошерен модул се инсталира в някоя от рамките на кошера, като за предпочитане е това да е рамка в близост до пилото. Везната се слага под самия кошер. Тя измерва и промяната в теглото – така можем да виждаме кога пчелите отиват на паша, кога се връщат и каква е промяната на теглото на всеки 15 минути“, добави изобретателят. 
 
Петров обясни, че на пчелар с около 100-120 кошера са необходими между 2 и 4 системи
 
 
„Основните ни пазари са четири - България, Израел, Австралия и Калифорния . Чрез партньора ни в Австралия успяхме да осъществим връзка в университета в Западна Австралия, където започваме много сериозно проучване за пчелите през следващите години и ние ще участваме в него“, това каза Радостин Димитров, експерт в бизнес развитието на компанията.  
 
В Калифорния също имат регистрирана компания, като очакват в началото на 2018 година да започнат по-основно работа на американския пазар. 
 
„Там пчеларството е много застрашено и в момента американските щати губят близо 50% от пчелите си всяка година, а после много трудно възстановяват загубите“, коментира Димитров. 
 
Той е присъствал на Европейската седмица на пчелите и опрашването в Брюксел. Събитието се състои за шеста поредна година и неговата цел е да повдигне много важни въпроси свързани с изчезването на пчелите, проблемите в пчеларството, промените в климата, прекомерното използване на химикали.
 
„Раздадох 10 устройства на различни организации в Европа, които са съществено важни. Чрез тази инициатива ще успеем да осъществим дистрибуция и в още пет европейски държави  - Финландия, Хърватска, Франция, Белгия и Румъния. Така малко по малко ще започнем да се развиваме и на другите европейски пазари. Също така имаме интерес към Англия, Испания и Турция.