Повишаването на конкурентоспособността на българските земеделски продукти е основен фокус на земеделското министерство. За целта съществуват няколко възможности за земеделците и асоциациите да промотират и продават продукцията си извън пределите на страната.
 
 
Това стана ясно от лекция на Ирина Лазарова, експерт в Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ), по време на кръгла маса, даваща старт на кампания в подкрепа на производителите на български храни „Аз подкрепям българските производители, подкрепи ги и ти“.
 

Промотиране

 
“Една от възможностите е използването на европейската схема за промотиране на земеделски продукти. Всяка година ЕК отделя близо 200 млн. евро за участие в промоционалните програми. Парите не случайно са толкова големи, тъй като идеята е да се прави мащабен и агресивен маркетинг”, обясни Лазарова.
 
Акцентът на програмата пада върху кампании, предназначени за информиране на потребителите за различни схеми за качество – за защитено наименование за произход, за защитено географско указание и методите за биологично производство.
 
Финансирането се осигурява от Европейския фонд за гарантиране, а програмите се подават директно в ЕК. 
 
“Кандидатстването е малко по-сложно, тъй като е направо в ЕК. За последните 2 години обаче имаме 3 промоционални програми, одобрени от България. Едната е в сектора на плодовете и зеленчуците, а другите две са в сектора на млякото и млечните продукти”, добави експертът.
 

Лозарите – с едни гърди напред

 
“Друга възможност е Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор. Там има мярка “Популяризиране в трети държави”. За следващите 5 години, бюджетът, който е отделен е 20 млн. лева, като идеята е да се промотира качественото българско вино”, каза Лазарова.
 

Ключът обаче е сдружаването

 

През последните години все повече фермери осъзнават ползата от сдружаването.
 
“Освен европейските и национални програми, сдружаването е нещо ключово. То дава възможност за по-лесно договаряне и реализиране на продукцията, както и за преговаряне на по-добра цена. Към момента имаме 92 признати организации и групи производители, които също могат да участват по различни европейски програми”, конкретизира Лазарова.