Идеята за биопроизводството като всяко дете си има проблеми, грипове и т.н. В България има проблем в това отношение, защото обществото не е узряло и е с ниска покупателна способност. Това заяви за Фермер.БГ Димитър Владимиров, производител на био годжи бери.
След 10 години биоземеделието ще бъде новата норма
Владимиров обяснява, че цените на биопродуктите у нас се формират от вносните стоки.
Не ги формираме ние. Един по един производителите на био картофи например се отказваме. Аз две години се занимавах с това и зарязах био картофите. Така браншът един ден по някое време ще изчезне, отбелязва той и допълва: Сега какво се случва. Полски био картофи идват тук на по едно евро и нещо. 30% за печалба и 20% ДДС и стават по 4 лв. Аз пускам моите картофи на 3 лв. Не се купуват. Свалям до 2 лв. – същото. Пускам ги на 1 лв. – пак нищо. Не е идеята в цената. Био продукцията просто не привлича хората. Всеки си пазарува каквито иска картофи. Същото е положение при доматите.
Обяснява високата цена на био продуктите с липсата на висока покупателна способност и начина на формирането й.
В една Германия и Австрия разликата между био картофите и обичайните е 40%. В смисъл био картофите са 1,40 евро, а обикновените картофи са 1 евро. Тази цена може да се формира, когато био производителите може да продават достатъчно. В момента като не може я продаде, трябва да си я консумира сам, допълва Владимиров.
Наблюденията на предприемача показват, че ако 4% от населението в София има идея какво означава био, 20% от тях имат средствата, за да поддържат този начин на живот. Разминават се знанията със средствата. Хората, които имат отношение към био, са в растеж. В същото време тези, които имат средства, нямат културата да живеят по този начин.
Такова ни е обществото. Няма на кого да се сърдим. Това е част от прехода, категоричен е той. Това обаче не го прави песимистичен относно бъдещите му планове.
Ако мога да продавам крайните си продукти тук, няма начин те да не пожънат успех и в Европа. Аз съм формирал цената такава, каквато е. Такава е цената за Европа, независимо дали се продава в България, Германия, Испания и т.н., казва още Владимиров.
По думите му поради ниската покупателна способност, много българи предпочитат да пият лекарства, а не да се хранят здравословно.
Аз не мога да им диктувам какво да правят. Мога само да ги информирам, размишлява той.
В тази връзка фермерският пазар в София му е помогнал много.
Има полза от него. Виждаме хората лице в лице, разбираме какво търсят, осведомяваме ги за ценните свойства на годжи бери и т.н., казва още Димитър Владимиров.
2 КОМЕНТАРА
04.09.2017
04.09.2017