Днес потребителите не са просто взискателни, те са модерни. Те пазаруват и се хранят както диктуват последните тенденции. Днес потребителите не искат просто вкусна храна, искат да са информирани за произхода и състава й. Стига да е възможно, биха искали да знаят кои точно ръце са я създали. Днес потребителите имат по-малко време от когато и да било, но въпреки това едва ли някога са чели по-внимателно етикетите…
 
 
Ето защо, като всеки друг бизнес, и производството на храни прегръща иновативните технологии и методи с цел да има по-лесен достъп до пазара. В много страни ежедневно се разработват и прилагат различни инструменти, целящи не само да популяризират даден продукт, но и да скъсят пътя му до крайният консуматор. Вече можем спокойно да говорим за истинска технологична революция при храните, която на практика касае всяка стъпка „от фермата до вилицата“. И ето, че съвсем естествено, и храната като хората стана зависима от интернет, има профили в социалните мрежи и „говори“ през мобилните телефони.
 
Във втория брой на рубриката ви представяме няколко примера за добри иновативни идеи, приложени успешно на практика в различни европейски държави.
 
„Прецизните“ вина на Италия
Свързването на висококачествени продукти, като виненото грозде, с територията на тяхното производство по принцип е задача на маркетинга. Но очертаващите се тенденции показват, че съвсем скоро ще се промотира и оценява връзката, която всяка бутилка вино има с конкретно лозе и дори с точния блок, от който идва гроздето, от което е направено. Същевременно тенденция на растеж се наблюдава и в прецизното лозарство. То цели основно прилагането на фини техники при отглеждането и разнообразяване на сортовете в насажденията. Прецизното лозарство предполага събирането на голямо количество „наземни“ данни и обобщаването им в детайлни скали, благодарение на различни инструменти – сателитни снимки и сензори, проследяващи различни показатели като климатични, почвени, свързани с ултравиолетовите лъчи и др. Същевременно във винените изби прецизната енология също се развива и също използва дигитални сензори, информацията от които трябва да се обобщава и обработва с цел подобряване на техниките при производството.
 
 
Тази мащабна база данни, събрана от различните видове сензори, сателитните снимки и останалите използвани инструменти и касаеща климата, почвите, производствените статистики, данните за земята и др., ще предостави нови възможности не само пред фермерите, но и пред учените и всички участници във веригата на производството и реализацията на крайния продукт.
 
Фейсбук групите са на ход във Финландия
Във Финландия е разработена система за организация на доставките на местни продукти директно от земеделския производител до потребителя. REKO е система за директни продажби от производителите на крайните потребители, която се базира на използването на социалните мрежи. Инициативата стартира преди три години с проект в западната част на Финландия. Развива се добре и вече има 130 такива „локални“ проекта, в които са въвлечени над 180 хил. участника.
 
Оборотите, минали през платформата през 2016 г. се очаква да достигнат над 30 млн. евро. Основни характеристики на проекта са: напълно безплатни услуги (както за производителите, така и за потребителите), много малко администрация и никакви посредници. Затворени Фейсбук групи с администратори-доброволци правят всичко това възможно и изключително лесно приложимо.
 
Мед с ясен произход в Черна Гора
Според потребителите нискокачествения мед с неясен произход е сериозен проблем за една индустрия, която бързо се разраства, но за съжаление не благодарение на висококачествен краен продукт. Това повдига много въпроси за безопасността на храните (в частност на меда), подбива цените на честните производители и вреди на репутацията на индустрията като цяло, но най-вече по отношение на качеството и безопасността на крайните продукти. 
 
 
Програмата за проследяване при производството на мед в Черна Гора е част от по-мащабен проект за проследимост при храните. Тази програма прилага услуги за добавяне на стойност в агро-хранителния сектор чрез осигуряване на безопасност на храните и гаранция за качество. Основна цел на програмата е да създаде онлайн база данни на всички еко-производители на мед в Черна Гора. Данните, които ще бъдат използвани включват: детайлна информация за пчеларя, пчелните семейства, царицата-майка, GPS позициониране на кошерите, климатични условия на съответните места, където са те, видове произвеждан мед. Събраните данни ще позволят създаването на централизиран уеб-сайт с пълна информация за пчеларите в Черна Гора, както и регистър с идентификационни (QR) кодове за всеки от тях, като тези кодове ще бъдат слагани и на бурканите с мед и ще позволяват на потребителите чрез своите смартфони да влязат в съответния уебсайт и да проследят пътя на меда до кошера, от който идва.
 
Създаденият уеб сайт ще бъде от помощ за потребителите, които ще имат възможността да обсъждат помежду си пазара и по този начин да се подсигури една обективна оценка на качествените местни продукти. Обратната връзка от търговците и крайните потребители ще бъде окуражавана, за да се създаде една здравословна конкурентна среда.
 
Пчеларите ще заплащат месечна такса за актуализация на данните в сайта. Актуализацията ще се извършва от независим одитор, което ще допринася за увереността на потребителите, че реално чрез своята оценка подпомагат качественото производство. Предоставянето на тази услуга на пчеларите ще бъде стъпка в посока успешни продажби и със сигурност ще ги мотивира да използват по-често IT технологиите в агро-хранителния сектор.
 
 
Публикацията е разработена по материали на ЕПИ – АГРИ и е предоставена от Институт за агростратегии и иновации, като част от информационната кампания „Иновациите – винаги на мода!“