Сметната палата е дала на Прокуратурата финансови отчети на ДФЗ за САПАРД и началото на ПРСР 2007-2013 стана ясно днес. Държавното обвинение ще проверява освен Държавен Фонд Земеделие, но и Министерския съвет, агенция „Пътна инфраструктура” и Предприятието за управление на дейностите по опазването на околната среда и водите. Финансовите отчети са от времето на кабинета Станишев.

 

От анализа на Държавен фонд "Земеделие" за 2008-2009 г. става ясно, че по Програмата за развитие на селските райони са усвоени средно 8.71 на сто от бюджета, което се дължи на неподходящи и непоследователни управленски решения на ръководството на фонда и управляващия орган на програмата в министерство на земеделието.

 

Нередности са открити и в 43 на сто от проверените проекти по САПАРД, където е установено, че има неспазване на сроковете за обработка на документите. От Сметната палата са изчислили, че натовареността на служителите на отдел „Рибарство и аквакултури” е по 0.5 заявления за един служител за 18 месеца, а на техен колега от „Прилагане на мерки за развитие на селските райони и отдел” е 1.5 заявления дневно. Това, според сравнителния анализ, показва, че в някои отдели човешкият ресурс не е използван рационално.

 

Според доклада на Сметната палата проблемни са контролните дейности, документирането и комуникацията между някои от отделите. Освен това относителният дял на установените пропуски е висок и обхваща 25% от проверените проекти и поражда висок риск за одобряването.

Експертите посочват още, че в агенция САПАРД не са прилагани процедурните правила за замразяване на финансирането при установяване на съмнения за нередности. Освен това липсата на последващ контрол върху дейността на експертите не гарантирало, че контролните дейности са действали непрекъснато и са изпълнявани съобразно регламента.

 

От Сметната палата са констатирали пропуски и в определения и прилаган ред за формиране на основната месечна работна заплата. Въпреки това няма преразход. Неясноти е имало и около предоставените за безвъзмездно управление имоти, които се оказали недостатъчни за осигуряване на дейността. Това от своя страна наложило ръководството да предприеме действия за наемане на офис помещения.