Какви възможности ще дава Програмата за развитие на селските райони в следващия програмен период за времето от 2014 г. до 2020 г.? Кой ще има право на подпомагане? Кои ще са най-атрактивните мерки? Фермер.БГ потърси отговор на тези и още много въпроси, които касаят следващия бюджет по атрактивната програма, която накара много обикновени хора да се захванат със земеделие, както и фермери да се откажат от него завинаги.За възможностите, които се отварят пред страната ни и за възможността с всеобщи усилия да се защити националния интерес в предстоящите дебати и политики за селските райони, публикуваме експертните отговори от страна на Министерството на земеделието и храните:


Готови ли са предложенията от българска страна по отношение на следващата ПРСР за програмен период 2014-2020?
Отговор: Действията във връзка с новия програмен период са свързани с подготовката от дирекция „Развитие на селските райони”, съвместно с други компетентни дирекции в МЗХ, на становища, текстове за указания и за позиции по обсъждането на основния документ на ЕК за бъдещето на ОСП - Съобщение на Комисията до Европейския парламент, Съвета, Европейския икономически и социален комитет и Комитета на регионите „Общата селскостопанска политика към 2020 г.: подготовка за бъдещите предизвикателства в областта на хранителното снабдяване, природните ресурси и териториалния баланс” (Съобщението).

 



Реформата в развитието на селските райони ще е свързана с продоволствената сигурност и безопасност на храните, синергия и допълване с Първи стълб и структурните фондове и изпълнението на Стратегия 2020 и ще отговаря на следните предизвикателства:
Социално-икономически, засягащи ниските доходи; ценовите колебания, които обосновават необходимостта от управлението на риска; изоставане на селските райони.
Опазване на околната среда в това число: вредни емисии; изтощаване и ерозия на почвите; качество на въздуха и водите; биоразнообразието.
Специфични териториални, касаещи демографският фактор в селските райони; голямото разнообразие на селското стопанство в ЕС.   
Целите на бъдещата политика за развитие на селските райони са да се запази всеобхватния подход към проблемите и възможностите, свързани с опазването на околната среда и промените в климата, и да осигуряват разнообразни предимства за земеделието, природата и обществото като цяло, като допринасят за:
Конкурентоспособност на селското стопанство, чрез насърчаване на иновациите и преструктурирането и предоставяйки възможност на селскостопанския сектор да използва по-ефективно ресурсите.
Устойчиво управление на природните ресурси, като се грижи за околната среда, устойчивостта на селското стопанство на измененията на климата и за селските райони, като едновременно с това се запази производствения капацитет на земеделските площи.
Балансирано териториално развитие на селските райони в целия ЕС, чрез предоставянето на права на местното население, изграждане на капацитет и подобряване на местните условия и връзки между селските и градските райони.
След обсъждане в работни групи в ЕК на експертно ниво и по време на заседания на Съвета на министрите по земеделие бяха одобрени Заключенията на председателството, финализирани и подкрепени от значителен брой делегации на заседанието на Съвета от 17 март 2011 г. Заключенията отразяват предложенията от ДЧ и дават насоки на ЕК при изготвянето на законодателното предложение. 

 



Какви нови мерки се обсъждат и предлагат от МЗХ?
Отговор: Към настоящия момент задължението за подготовка на законодателни предложения е на Европейската комисия. На базата на Съобщението и Заключенията на председателството ЕК ще разработи и предложи за обсъждане от държавите членки проект на регламент за политиката за развитие на селските район за следващия програмен период.
В бъдещата политика за РСР след 2014 г. ще се държи отново на стратегическия подход. Ще има Обща стратегическа рамка с другите фондове на ЕС за подобряване на координацията и повишаване на синергията и допълняемостта. Целите на Стратегия 2020 на ЕС и целите на политиката за РСР ще бъдат пренесени до определена група от приоритети на ЕС за действия.
Механизмите за подкрепа за осъществяване на бъдещата политика за РСР ще са насочени към засилване на стратегическото планиране, осигуряване на гъвкавост на инструментите за РСР, по-добра връзка между мерките, подобряване на координацията между различните политики на ЕС, както и възможности за хармонизиране на правилата.
Това, което е обсъждано във връзка с предложенията за реформи по Втори стълб в рамките на дебата по съобщението на ЕК е, че в следващия програмен период в програмите за развитие на селските райони няма да се структурират оси, а само различни мерки. В рамките на една мярка ще се постигат различни цели.

Одобряват ли се те от Брюксел и колко време се чака отговор от там?
Отговор: Какви ще бъдат точно процедурите на одобрение на програмите за развитие на селските райони в следващия програмен период ще може да се обсъжда след представянето на проекта на регламент за РСР. По време на дебата между държавите членки във връзка със Съобщението на ЕК и при подготовката на Заключенията на Съвета беше обърнато особено внимание на възможностите за по-голяма гъвкавост при програмирането и при прилагането на ПРСР от държавите членки. В този контекст се очаква в предложението за регламент за следващия програмен период да бъде изяснено какви ще бъдат процедурите за одобрение, какво ще подлежи на одобрение от ЕК и какво ще се решава в динамичен порядък от ДЧ.

 



Ще функционират ли и след това мерки като 112, 121, 321 с ново финансиране?
Отговор: От гледна точка на целите на посочените мерки в настоящия програмен период и като се имат предвид дефинираните приоритети на бъдещата политика за развитие на селските райони може да се очаква, че подобни мерки ще се разработват и в следващия програмен период. Но към този момент все още е рано да се обсъждат конкретни мерки. Можем да разсъждаваме единствено в контекста на Съобщението, в което е посочено, че околната среда, изменението на климата и иновациите следва да бъдат водещи теми с все по-голям дял в политиката. Например:
инвестициите трябва да стимулират постигането на по-добри показатели както в икономически, така и в екологичен план;
мерките по опазване на околната среда трябва да бъдат по-тясно съобразени със специфичните потребности на регионите и дори на зони на местно равнище като включените в Натура 2000 и или тези с висока природна стойност;
мерките в посока отключване на потенциала на селските райони следва да отделят специално внимание на иновативните идеи за бизнеса и местното управление.
приоритет ще бъде и посрещането на специфичните потребности на младите земеделски стопани и на започващите дейност.
В Заключенията на председателството Съветът също подчертава, че е необходимо да се потърси по-добро решение за специфичните нужди на младите земеделски стопани и новите участници в сектора във връзка с прехвърлянето, началната дейност и преструктурирането на земеделските стопанства, и набляга на значението на селската инфраструктура и трансфера на знания посредством, наред с другото, професионално обучение и консултантски услуги.

 



Вярно ли е, че следващият програмен бюджет се формира на база усвояването на бюджета от предната програма?
Отговор: Към настоящия период се обсъждат целите и приоритетите на различните политики на ЕС за постигане на заложените количествени цели в Стратегия 2020. Все още няма конкретни предложения за бюджетите, които ще се разпределят чрез различните фондове на ЕС. Във връзка с предстоящия дебат по финансовия ресурс за различните политики в рамките на ЕС, Съветът отбелязва в Заключенията, че бъдещата ОСП трябва да бъде все така силна обща политика и по отношение на бюджета на ЕС следва да разполага с финансови ресурси, които са съизмерими с нейните цели, без да се засягат решенията относно многогодишната финансова рамка на ЕС за периода след 2013 г.

След като не сме успели да усвоим всичките 3,2 милиарда евро по ПРСР 2007-2013, това означава ли, че за периода 2014-2020 г. бюджетът ще е по-малък?
Отговор: Както беше посочено в отговорите до тук все още не може да се говори за конкретни правила за определяне на бюджети, както по фондове, така и все още не е ясно и как ще се формират бюджетите в рамките на Общата селскостопанска политика между Първи и Втори стълб. Едва на по-следващ етап ще се решават и начините на определяне на конкретни бюджети на всяка държава членка. В следващите месеци, се очаква от ЕК да представи предложения за критерии, по които ще се разпределят финансовите средства за ДЧ. Този дебат предстои да се води в рамките на работни групи на ЕК и на заседания на Съвета на министрите.

 



Разкажете ни в аванс за някои нови, но също така атрактивни мерки, по които ще могат да кандидатстват земеделските производители? Предвиждате ли да намалите процента на съфинансиране по проектите с оглед облекчаване на бенефициентите в условията на финансова криза? На какво да се надяват общините в следващия програмен период? Какви нормативни изменения подготвяте в това отношение?
Отговор: Както вече обявихме, предприехме стъпки за преструктуриране на бюджета на програмата и преразпределение на близо 305 млн. евро. Тези средства ще бъдат насочени към трите най-атрактивни мерки на ПРСР – 112 „Създаване на стопанства на млади фермери”, 121 „Модернизиране на земеделските стопанства” и 321 „Основни услуги за населението и икономиката в селските райони”.
Що се отнася до въпроса за следващия програмен период, отговорът ще е ясен след като започне обсъждането на проекта на регламент за РСР за периода 2014 -2010 г.

 


Селските кметове се оплакват, че нямат капацитет да пишат проекти, но много им се иска да могат пряко да кандидатстват по ПРСР? По отношение на селските райони, предвижда ли се те да бъдат увеличени? До този момент само определени области можеха да се включат в ПРСР, а другата част разчитаха на Оперативни програми като "Регионално развитие" и "Околна среда".
Отговор: По отношение на определението за селски райони, към момента ЕК изразява становище, че то трябва да продължи да бъде национално решение на ДЧ. В този контекст в рамките на обсъждането на бъдещата ОСП 2020 можем да водим и максимално широк дебат за обсъждане на различни предложения за определянето на селски общини. Както посочихме и в началото, в бъдещата политика за РСР особено ще се акцентира именно върху подобряване на координацията и повишаване на синергията и допълняемостта с другите фондове на ЕС. В тази връзка в Заключенията на председателството е посочено, че Съветът съзнава, че е необходимо да се засили съгласуваността и взаимодействието между политиката за развитие на селските райони и свързаните с нея политики на ЕС, като се избягва налагането на допълнителни тежести и ограничения на държавите-членки.
В заключение Съветът приканва Европейската комисия да продължи да обменя с държавите-членки съответните данни и анализи и оценки на въздействието и очаква да получи своевременно законодателните предложения на Комисията, за да се даде на Съвета достатъчно време да ги разгледа в новия контекст на обикновената законодателна процедура, с оглед на влизането в сила на ОСП 2020 на  1 януари 2014 г.

 

 

 © 2011 Всички права запазени! Позваването на  Фермер.БГ е задължително!