Очаквахме новата лозаро-винарска програма с огромен интерес, защото от 2016 г. не е имало прием. Подава се голямо количество проектни предложения и то професионално изготвени, коментира Красимир Коев – директор на Изпълнителната агенция по лозата и виното (ИАЛВ), пред Фермер.БГ.
 

Ако в цяла България сега е пикът на грипа, при лозарите е пикът на приема по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“

„До 8 февруари се приемат заявленията на желаещите да засадят нови лозя или да преструктурират старите, т.е. да ги изкоренят и да засадят по-конкурентни сортове. Прави ми впечатление, че всички са професионално изготвени, за да не се пилее време. Направени са точни измервания за конкретните площи. Това дава възможност за по-бърза и лесна обработка на тези заявления, за да се издаде необходимото удостоверение за право на участие по програмата“, обясни Коев. 
 

Новите мерки, които се въвеждат тази година, също будят интерес

„Следващата мярка ще бъде „Инвестиции“ и е насочена към винарските предприятия. Тя е за обновяване, подобряване на качеството на производството, закупуване на нова техника. През пролетта ще стартира и втората нова мярка „Застраховка на реколтата“. На трето място е мярката за популяризиране на виното в трети държави. Тя е за пазарите извън ЕС – основно Китай, Русия, САЩ, Япония. Изключителен интерес има към абсолютно всички мерки. Нека всички проектни предложения да се подготвят по-навреме, за да може да се усвоят отпуснатите 133,8 млн. евро за периода 2019–2023 г.“, апелира Коев.
 
 

Родните лозари и винопроизводители могат да участват с предложения в изготвянето на предварителни проекти на резолюции на Международната организация по лозата и виното (OIV)

„Тези резолюции са свързани с подобряване на методите на работа, предлагане на иновации – всичко, което би могло да минимизира разходите, да увеличи продукцията, да премахне някои рестрикции в производството или търговията с вино. Те се разглеждат от OIV и биват гласувани. Впоследствие преминават в еврорегламентите, които касаят лозаро-винарския сектор. Всичко това се прави в полза на лозарите и винарите, за да имат по-голяма гъвкавост и по-големи възможности за производство и реализация. Сега например се дискутират теми като безалкохолно и нискоалкохолно вино – едни нови пазарни ниши“, обясни изпълнителният директор на Агенцията.
 

Свободната търговия между Япония и ЕС ще облагодетелства българските производители

„И до този момент България изнася стабилни количества вино към Япония въпреки високите мита. Двете държави имат традиционно добри отношения. Експортът през 2018 г. се изчислява на 1,6 млн. литра. Гарантирам, че количествата вино, които ще бъдат изнесени от България към тази дестинация, ще бъдат поне три пъти повече, отколкото до сега,“ убеден е Коев.