Автомат за директна продажба на мляко беше открит на Централния пазар в Стара Загора. Млекоматът е собственост на Земеделския институт, който разполага със собствена ферма – първа категория и със собствено млкопреработващо предприятие. Млякото, което ще се предлага в млекомата, е пастьоризирано – собствено производство от фермата, където се отглеждат 300 говеда, съобщи за Фермер.БГ д-р Стойка Лалева, директор на Земеделския институт в Стара Загора.

Млекоматът е на италианската фирма ПетреБиази. Той има  два резервоара – всеки с по 200 л вместимост. При изчерпване на млякото в единия, веднага може да се зарежда от другият танк. Институтът има постоянен контрол върху качеството на млякото. Чрез дисплей се отбелязва температурата на продукта – от 1,9 до 3,6 градуса. При срив в системата на охлаждане, веднага се получава сигнал чрез SMS до собственика и до ДВСК за предотвратяване на проблема. Системата реагира и изпраща съобщение при повишаване на температурата в събирателния съд дори с половин градус, при проблем с парата за обеззаразяване, при по-ниска масленост и др.

„Ние сме убедени, че това е пътят към подобряване качеството на предлаганото на пазара мляко, заяви д-р Стойка Лалева. Автоматът дава възможност на млекопроизводителя да избегне натиска на прекупвачите и на млекопреработвателите. В същото време внедряването на тази технология ще елиминира и уличните продажби на сурово мляко, което е с неизвестн състав, съдържание на соматични клетки и микроорганизми”, коментира Лалева.

Цената на литър мляко от апарата е 1 лв. Инвестицията в млекомата варира в широки граници – според капацитета на млекомата и екстрите, с които той се предлага. В случая при ежедневна продажба на 400 л мляко, колкото е капацитетът на млекомата, инвестицията може да се възвърне в рамките на една година, посочи Лалева.

Земеделският институт в Стара Загора е представител на фирмата ПетреБиази за страната ни, като от там може да се получи актуална инфрмация за автоматите за мляко – технически параметри, цени, доставка и т.н.

От страна на Старозагорския институт е направена разработката на технологията за директна продажба. През миналата година институтът стартира съвместен проект с университета в Падуа и развойно звено към фирмата ПетреБиази за технология за директна продажба на мляко в България. През месец октомври беше поставен първия млекомат на входа на института.

Много са държавите в Европа, където продажбата чрез млекомати вече е обичайна и успешна практика. Трудностите, с които трябва да се преборят българските млекопроизводители за внедряването на тази технология и в своите стопанства са поне две. От една страна е голямата за българските фермери инвестиция, която трябва да направят със закупуването на подобен млекомат – защото в тежките условия, при които много от тях развиват дейността си, трудно могат да отделят между 6 и 15 хил. евро за млекомат, въпреки сравнително бъразата, според специалистите, възвръщаемост на инвестицията.

Вторият проблем, пред който неминуемо ще се изправят производителите е кой и как ще осъществява контрола върху нелегалните продажби на мляко на пазара „директно от багажника на колата”, реално ще има ли глоби за нелегалните търговци, за да стимулира продажбата от млекомат?

Още по темата:

02.03.2010

Автомат за прясно мляко може да улесни фермерите при директните продажби

 



© 2010 Всички права запазени. Позоваването на източник Фермер.БГ е задължително!