ELMO е шампионът на България от породата Черен Ангус за 2018 година. Бикът-победител бе избран в рамките на СТЕКСПО 2018 – единственото изложение на месно говедовъдство. Организатор на форума е Асоциацията за развъждане на месодайни породи говеда в България (АРМПГБ). Форумът се провежда за трета поредна година, този път обаче край Сливен - в Националния изложбен център, на разклона за село Мечкарево.
 
 
Бикът-победител бе избран от международния експерт Тодор Арбов. ELMO е на 15 месеца и половина, роден е на 7 юни 2017 г., собственост на Ангус месно говедовъдство, село Стъргел. Негов конкурент за първото място беше бикът EMANUEL, роден на 12 септември 2017 г., отново собственост на фермата на Росен Христов.
 
 
„И двете животни са много хубави, но по-добрият бик е ELMO. Неговият гръден кош е по-добре развит, а и има по-голяма дълбочина. Собственикът Росен Христов е един от първите фермери, които започват да се занимават с месно говедовъдство в България. Неговата дъщеря генотипира цялото стадо. Селекционната програма при тях е на база на геномната оценка на животните“, коментира Тодор Арбов, по време на дефилето на елитни животни.
 
 
През изминалата 2017 г. се проведе първият конкурс за Ангус. Тогава ферма Ангус месно говедовъдство не можа да спечели почетното първо място, а с наградата си тръгна THRACE SOKOL S502.
 
Третото  издание на СТЕКСПО откриха зам.-министърът на земеделието, храните и горите Янко Иванов, директорът на дирекция „Животновъдство“ в МЗХГ Силвия Василева, кмета на Сливен Стефан Радев, съпредседателят на НСГБ Рангел Матански и председателят на АРМПГБ Стоян Чуканов.
 
 
Стоян Чуканов изрази своята благодарност към всички спонсори, благодарение на които проявата се състои за поредна година и сподели задоволство от постигнатите резултати.
 
„Ако си спомняте, преди 3 години животните бяха три пъти по-малко. Огромната разлика между предишните и сегашните животни е факта, че тогава по-голямата част от ушните марки на животните бяха чуждестранни. Тази година от стотината животни, които може да видите тук, чуждестранните марки се броят на пръстите на едната ръка. Това означава, че ние излагаме животни – родени, маркирани и отгледани в България. Това е българска продукция. Да, тя е стъпила върху генетиката, която сме внесли от цял свят. Но тези животни са плод на нашия труд и са отгледани в България. Това е истинско българско говеждо месо от животни, които са пасли и расли тук“, каза Чуканов.
 
 
Няма второ мнение затова, че месното животновъдство започва да набира все по-голяма популярност. Факт е и че т.нар. повишаване на консумацията на говеждо месо с 30% до голяма степен произлиза от изсветляването на сектора. Няма как и да не споменем цените на този вид месо, които през изминалите години се повишиха с около 20%.
 
„Тук имаме животни, които са на европейско и световно ниво – и то не само като генетика, но и като презентация и вид. Това ни дава  първо убеждението, че сме на прав път и второ, че няма да спрем дотук. Защото знаейки колко са вложили нашите фермери – и като труд, и като инвестиции, и като знания, и  като технологии, те не са тръгнали на малък път, а на дълъг. И това носи своите резултати, които са видни на това изложение“, каза още Чуканов.
 
 
Силвия Василева синтезира пред Фермер.БГ какво показват статистическите данни.
 
„Животните от месодайно направление в страната са над 90хил. И всъщност всяка година техният брой нараства. Това е добър показател за нас, защото месодайното говедовъдство като цяло има незаета ниша. Специално за това изложение - Това е върхът на пирамидата – животните под селекционен контрол. Двете асоциации в месодайния сектор отглеждат общо малко над 7 хил. животни под селекционен контрол от специализирани месодайни породи Абердийн Ангус, Лимузин, Гаскон, Херефорд. Като в АРМПГБ са почти половината от животните“.
 
В годините СТЕКСПО успешно се превърна и утвърди в единствения форум, който събира всички по веригата в месодайния сектор на едно място. Тазгодишното издание на форума за говедовъди отново предложи интересна програма и много полезни срещи за обмяна на опит, знания и реализиране на сделки; за създаване на трайни връзки, получаване на актуална и полезна информация. По време на формата се проведоха редица лекции за здравето, управлението и модернизирането на стопанствата, както и практични демонстрации - клипинг и уъркшопове.