Продоволствената прогноза, която FAO публикува два пъти годишно, съдържа глава, посветена на растящата търговия с по-малко разпространени тропически плодове – например гуава и личи. Данните в нея се опират на минали изследвания, в които основно внимание е отделено на по-известните представители – манго и папая, пише ИА «Казах-Зерно».

Топ 10 интересни фермерски пазари

Търговията с тропически плодове, 86% от които се произвеждат в Азия, миналата година е генерирала 20 млрд. долара.

Въпреки че тези плодове основно се консумират на местно ниво и често носят съществени приходи на дребните фермери, растящото признание на техните здравословни свойства стимулира нарастването на търсенето на световния пазар. Тази тенденция е стимулирана от урбанизацията и модата хората да се хранят по-здравословно.

Гуавата е най-големият плод в категорията, в която влизат още джекфрут, лонган, личи, дуриан, рамбутан и маракуя. Те основно се отглеждат в Бразилия.

Само около 10% от продукцията в наши дни се продава на международния пазар, основно Азия, където Тайланд е основен износител. Твърдите цени на едро на пазарите в развивите страни свидетелстват с търговския потенциал за износителите в страните с ниско ниво на дохода. За да се разкрие този потенциал напълно, необходимо е да бъдат въведени иновации в областта на транспортните доставки, информират от FAO. Те препоръчват от волатилност на цените и покриване на фитосанитарни сертификации.