12 млн. евро е предвидената сума, която ще бъде отпусната от Европейския съюз (ЕС) за тази година по схемата за качество на селскостопанските продукти и храни. Това заяви евродепутатът Момчил Неков пред Euranetplus. По думите  му миналата година сумата е била 10 млн. евро. 
 
 
Системата е механизъм, който дава защита на потребители в определени географски региони. Тя е разделена на две - ЗНП – защитено наименование за произход и ЗГУ – защитено географско указание. 
 
Разликата е, че ЗНП означава, че всички процеси, свързани с храната - производство, преработка и пакетиране, се осъществяват в определен географски регион, а при ЗГУ един от процесите се осъществява в даден регион. 
 
Възмоности 
По думите на Неков има 11 български продукта, които могат да подадат документи за сертифициране по системата. Едни от тях са куртовският розов домат, куртовската капия. 
 
 
„Целта е да се катализира процес от страна на търговските вериги да се търсят качествени и автентични българки продукти. Така ще се премахнат прекупвачите по веригата. По този начин ще има по-достойно заплащане за самите производители, а от друга страна да има нормална пазарна цена за самите потребители. Същото се отнася и за автентичните български породи“, заяви евродепутатът. 
 
Схемата за качества дава защита от фалшификация на продуктите, а също така и самите производители могат да кандидатстват за субсидиране. 
 
„Парите, давани по тази схема, се отпускат на асоциации на производители на един продукт, за да могат да предложат количества, защото качеството е заложено в самата схема“, обясни Неков.  
 
Външен опит
Германия има водеща позиция в тази област, въпреки че там процедурата за регистриране е най-тежка и най-продължителна. Италия е също сред първите страни по брой на регистрирани продукти. 
 
 
„Само в областта Емилия Романя на базата на два продукта - реджано пармиджано и пармската шунка, има оборот от над 2 млрд. евро годишно“, подчерта евродепутатът и допълни, че допълнителната полза се изразява в повишаване на трудовата заетост, сближаване на местните общности, стимулиране на туризма – кулинарен туризъм, съхранение на местните традиции и история.