Лозарството е един от динамично развиващите се сектори. Това е и секторът, в който има ръст в абсолютно всички направления, каза Красимир Коев, директор на Изпълнителната агенция по лозата и виното (ИАЛВ), по време на кръгла маса, даваща старт на кампания в подкрепа на производителите на български храни „Аз подкрепям българските производители, подкрепи ги и ти“.
 
 
“Имаме увеличаване на лозовите насаждения, всяка година средно между 10-11 хил. дка нови лозя се засаждат в страната. Освен това увеличение на производствените обекти - 266 към тази година,  които оперират в страната. Чакат се и 11 нови, които ще започнат вероятно работа през 2019 г.”, каза Коев.
 
Особено разпространено, освен в България, но и в чужбина, е българското вино.
 
“Всяка година макар и с малко, между 800 хил. и 1 млн. литра увеличаваме своя износ. Средно годишно за последните години изнасяме около 62 млн. Литра”, добави експертът.
 
Акцентът обаче пада върху вътрешната реализация на виното. В страната ни се консумира между 110 и 120 млн. литра вино.
 
[news]
“От 2014 година насам делът на виното, произведено извън територията на страната, е средно около 5 млн. литра. Ние сме изключителен хегемон не само в големите търговски вериги, но и във всички търговски обекти, по отношение на реализация  на нашата стока, над 96% българинът предпочита да консумира българско вино.
 
Въпрос на престиж е, че задържаме качество и го увеличаваме всяка година”, добави председателят на ИАЛВ.
 
“Освен това за сектора влязоха много европейски средства. Преди дни стартира и новият програмен период до 2023 г. на Лозаро-винарската програма. Благодарение на нея 133,8 млн. евро ще влязат в сектора по 4 мерки за нови лозя, за застраховка на реколтата, инвестиции в предприятията и за реклама на виното”, конкретизира Коев.