Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.

Приемам
x
съобщение
Нямате нови писма.
Известия за коментари
Известия за коментари
Нямате нови известия.
Мнения в абонирани
Мнения в абонирани
Добави приятел
Приятели
Нямате нови покани за приятелство.
Дейност на приятели
Дейност на приятели
Вход през фейсбук

Агроиновации: Германски фермери разработват бизнес модел Диви плодове

В оперативната група влизат земеделци, консултанти, университетски учени и маркетингов център

Агроиновации: Германски фермери разработват бизнес модел Диви плодове
Автор: Фермер.БГ
„Диви плодове“ – това е името на оперативна група в Германия, която разработва потенциала на нова пазарна ниша – отглеждане, преработка и доставка на диворастящи плодове.
 
 
В този брой на рубриката „Агроиновации“, която Фермер.БГ реализира със съдействието на Институт за агростратегии и иновации ви запознаваме с интересен бизнес модел за плодове.
 
Той е насочен към производството на такива растения, като арония, шипка, японска дюля и облепиха. На германския пазар има голямо търсене на тези плодове, които съдържат ценни витамини, микроелементи и антиоксиданти. Те се оценяват като много здравословни, но в същото време се предлагат от изключително малко местни производители. Затова се налага потребителите да купуват вносни, пише ec.europa.eu.
 
Франк Спахе е фермер от Мекленбург-Предна Померания. Отначало той отглеждал облепиха (Hippophae rhamnoides). У нас растението се нарича също ракитник, морски зърнастец и сибирски ананас. Спахе продавал плодовете на местни компании, които произвеждали от тях сокове и конфитюри. 
 
С времето фермерът забелязал, че търсенето на диворастящи и редки плодове се увеличава. Тогава двамата с неговия земеделски съветник решили, че би било интересно да експериментират с тази продукция по веригата за доставки. Така в екип с един университет, един изследователски център и една маркетингова компания те създават оперативната група „Диви плодове“.
 
Целта на този проект е да започне отглеждането на няколко нови видове плодове, като се разработи всяка част от веригата за доставки - от завода до потребителя.
 
Сара Мош работи за консултантската служба на водещия партньор на оперативната група LMS Agrarberatung GmbH. "Потребителите все повече се интересуват от това какво ядат и откъде идват продуктите. Създаването на верига за доставки от фермера до регионален супермаркет или ресторант е най-добрият отговор на това, да имаме регионален, екологичен и прозрачен продукт", обяснява Сара Мош.
 
 
Според Франк Спахе, диверсификацията на културите е важна за производителя. Тя може да му помогне да оптимизира използването на своите ресурси и да гарантира доходност, която трудно се постига, ако стопанството заложи само на една култура. 
 
"Винаги е интересно да изпробвате нови неща. В резултат на това имате също възможност максимално да увеличите икономическите резултати на фермата или фирмата. Например, можете по-ефективно да използвате машините за обработката и за прибирането на плодовете, защото те узряват по различно време на годината. Също така е добре да не зависим само от един вид култури, за да се сведе до минимум рискът от частично или пълно повреждане на растенията", разсъждава Спахе.
 
Фермерът вече отглежда три вида диви плодове в условията на органично земеделие – арония (Aronia spp.), шипка (Rosa spp.) и японска  дюля (Chaenomeles spp.). 
 
Спахе провежда и полеви експерименти с подкрепа от земеделската консултантска служба. Друг партньор, Изследователският център за селско стопанство в Мекленбург отглежда тези плодове при конвенционални условия в експериментална ферма в друга част на района. Партньорите проверяват доколко успешно плодовете растат в различните условия.
 
Маркетинговият партньор Балтик Консалтик и Университетът за приложни науки в Нюбранденбург са съсредоточили усилията си върху края на веригата за доставки – възможностите за продажби.
 
 
Те са се свързали с малки фирми в региона, които може да се заинтересуват от изкупуването и преработката  на тези продукти. На пазара се предлагат не само плодовете, но също дървесината и листната маса. Някои компании проявяват интерес към листата, от които се произвеждат плодови чайове. Други фирми се интересуват от сока, а трети – от остатъчната маса, която е богата на фибри и други полезни съставки.
 
Оперативната група наблюдава как трите култури реагират на климата и анализира какви болести застрашават култивирането на тези плодове. Първата реколта е добита през миналата година. 
 
"Университетът за приложни науки в Нюбранденбург анализира първите резултати от изследването на плодовете, като съдържание на витамин С и различни феноли като антоцианини и други оцветители. Това би могло да ни даде нови идеи за използването на плодовете", казва Сара Мош.
 
Японската дюля (цидония), например, е позната в Европа главно като бодлив декоративен храст, подходящ за отглеждане на жив плет. За неговите жълти плодове обаче се твърди, че съдържат повече пектин от ябълките и повече витамин С от лимоните. Растението е студоустойчиво и изключително непретенциозно.
 
 
42 брой на рубриката „Агроиновации“, която Фермер.БГ реализира със съдействието на Институт за агростратегии и иновации е разработена по материали на ЕПИ – АГРИ и е предоставена като част от информационната кампания „Иновациите – винаги на мода!“

 

© 2018 Всички права запазени. Позоваването на Фермер.БГ е задължително!


Свързани новини
Фермер: Не искам държавата да ми помага, а да не ми пречи
 

Ще кандидатствате ли по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани”?

news