Според някои от търговците на селскостопанска техника тенденцията в търсенето на употребявани машини отшумява.
 

Изтеглете безплатно AgriTech Market 2018 Есен 

 
Забелязва се нарастване на търсенето на нови машини и спад в търсенето на употребявани машини през тази година, посочва Димитър Вангелов, управител на Сатнет. Той отчита,че продажбите на тези машини са по-ниски от миналата година и това според него е очаквано
и го чува и от други свои колеги.
 
„Причината, според мен, е, че нашите земеделци започват да узряват. Може би са финансово по-стабилни, банките много по-лесно отпускат лизинги и кредити, лихвата намаля под 3%. Това са все предпоставки, които водят до тази тенденция“, отбелязва Вангелов.
И Николай Стефчов от Агритоп е на това мнение.
 
 
„Тази тенденция намалява, защото повече се търси качество и добър сервиз. При машините втора ръка първоначалната инвестиция не е много голяма, но разходите след това за поддръжка и ремонт, без оторизиран сервиз, са много големи. Фермерите вече знаят това
много добре“, конкретизира Стефчов.
 

АgriTech Market 2018 Есен: Тенденциите

 
За полюсността на пазара на машини втора ръка свидетелства и Митко Желязков от Булагро Машини.
 
„Търсят се или почти нови, или евтини, но надеждни машини. Вторият вариант е труден за реализация, така че клиентите ще трябва да правят компромис или с качеството на машината, или с бюджета, който са отделили за тази цел“, отбелязва той.
 
Според Мирослав Николов от Кубота България има и друг нюанс. „Пазарът на втора употреба продължава да е активен, като се наблюдава внос на малко употребявани, на практика нови машини от модели, които са вече излезли от употреба в ЕС. Това е нарушение на регламентите на ЕС, които изискват тракторите втора употреба да са с първа регистрация в година, в която са били разрешени в ЕС. Министерството трябва да вземе мерки, за да не се заобикалят по този начин регламентите на ЕС“, посочва той.
 
При липса на европейски програми за субсидиране покупката на нови машини, нормално е да се повиши интересът към закупуване на употребявани машини. Освен това, има фермери, които принципно не намират за необходимо да инвестират в скъпоструваща нова машина при положение, че могат да намерят запазена употребявана такава, смята Елисавета Маркова от Варекс.
 
Има голямо предлагане на машини втора ръка и пазарът там е много динамичен. Има рискове състоянието на тези машини да се разминава с описанието и външния им вид, но при по-професионален оглед на място всеки недостатък сваля цената, смята тя.
 
 
Тази полюсност на пазара на машини втора ръка се наблюдава и заради влезлите в сила екоизисквания към двигателите. Най-голямата и съществена обвързаност е с цената на самоходните машини.
 

Влизането в сила на Tier 4 Final

 
Целта на регламента е да се намалят вредните емисии въглероден диоксид в атмосферата. Двигателите са разделени по мощности за различните категории трактори. Има гъвкави схеми, които позволяват за двигатели, които са произведени до определена дата, да бъдат
предлагани и след това и отново за определен период от време.
 
 
Двигателите, които са Eтап IV, са далеч по-скъпи от старите. Това оскъпява и самите машини. Има фирми производители, които имат още на склад от старите двигатели и имат право да ги предлагат на пазара през междинния период до влизането в сила на Tier 5 от следващата година. Те са евтини, а в същото време други фирми предлагат новите и се получава голяма ценова разлика между стария и новия.
 
„Лошото е, че и новите, и старите могат да бъдат на пазара през този период. Така се изопачава целия пазар.В нашия случай имаме и двата варианта. Имаме новият двигател, който е етап IV, имаме стари двигатели Етап IIIА, които имаме право да продаваме тази и
другата година по гъвкава схема. Но ценовата разлика между два еднакви трактора е повече от 20-30%.
 

AgriTech Market 2018 Есен: Растежът се завърна в търговията с агротехника

 
Което прави тракторът с новия двигател почти непродаваем, докато все още го има стария. При производителите, които имат вече само от новите двигатели, при тях нещата не са толкова оптимистични за през следващите две години. Ако всичко стане Eтап V, ако няма гъвкави схеми, няма останали стари двигатели, средата ще бъде напълно конкурентна“, коментира Димитър Вангелов от Сатнет.
 
Елисавета Маркова от Варекс е на същото мнение. „Изискванията стават все по-строги и съответно промените в двигателите продължават. Това се отразява върху техническите параметри на машините като цяло и върху цената също“, казва тя.
 
 
Ние нямаме избор и трябва да приемаме тези промени. При доказана полза за екологията добре е да посрещнем тези подобрения позитивно. Смятам, че потребителите са наясно и са преодолели първоначалната съпротива, така че не би следвало да се отрази на пазара на техника, добавя Елисавета Маркова от Варекс.
 
Поради засиленото предлагане на техника – нова и употребявана, категорично бъдеще ще имат само тези от фирмите, които предлагат навременно и качествено обслужване на своите клиенти. Разбира се, това е процес и все още имаме слабости, но сме решени да постигнем висок стандарт в обслужването, добавя тя.
 
Остава да видим дали в края на годината тезите и тенденциите ще продължат.