След комбайните, тракторите и самоходните проскъчки, този път в откъса от AgriTech Market 2019 обръщаме поглед към товарачите и прикачната техника. Определено при тях има ръст, според данните на КТИ и то не само на годишна база. 
 
Още през ранната есен на 2018-а стана ясно, че това ще е годината на челните товарачи. Според данните на КТИ към септември 2018-а г. ръстът при този вид нови машини е 53,1%. В края на годината той вече е 63,6 процента, сочат изчисленията. Това е и най-големият ръст на годишна база при самоходните машини, записани в регистрите на КТИ.
 
 
Общата бройка челни товарачи, регистрирани през миналата година е 180. За сравнение година по-рано новите челни товарачи са 110. Ако се върнем назад с още една година – през 2016-а, броят на този вид машини, регистрирани тогава е 109. Ръстът за тези две години е 65 процента.
 
 
Динамиката в регистрациите на марките при двата вида товарачи може да даде интересни изводи.
 
 
На годишна база, според данните на КТИ, най-голям ръст имат челните товарачи CATERPILLAR. За тази марка ръстът е 177,7 процента, като през миналата година са регистрирани 25 машини с това лого.
 
Вторият най-голям ръст е за KOMATSU с 24 регистрирани машини. Челните товарачи с тази марка регистрират 60% ръст през 2018-а спрямо 2017-а година. 50 процента ръст са постигнати чрез регистрации на нови машини от марките JCB и LIUGONG, като бройките товарачи, регистрирани с тези марки през миналата година са съответно 12 и 3.
 
Реално най-много челни товарачи през миналата година са регистрирани в системата на КТИ с логото на BOBCAT – 42. Ръстът при тези машини е 44,8 процента на годишна база. Ръст за 2018-а има и при HYUNDAI. Той е 28,5 процента, като новорегистрираните челни товарачи от тази марка са 9.
 
Въпреки че с марката HITACHI са регистрирани 10 машини през миналата година, не е възможно да се изчисли ръст на годишна база, тъй като през 2017-а г. челни товарачи HITACHI не са регистрирани, според данните на КТИ.
 
От друга страна има и компании, които не са успели да се мобилизират и за 2018-а година отчитат спадове. Така например при VOLVO и WEIDEMANN има спад съответно от 33,3% и 25 процента. Реализираните машини в регистрите на КТИ за VOLVO през миналата година са 4, докато година по-рано те са били 6. При WEIDEMANN ситуацията през 2017-а е била 4 регистрирани челни товарача, а през следващата година – 3, показват данните от КТИ.
 
Като брой регистрирани машини за миналата година GEHL има 12, но спадът при тази марка е 7,7%, тъй като година по-рано челните товарачи с тази марка в таблицата на КТИ са били 13.
 
Без промяна остава позицията на CASE IH на годишна база – и през миналата, и през по-миналата година от челните товарачи на тази марка е регистрирана по една бройка.
 
В раздел ДРУГИ КТИ посочва, че са регистрирани 35 машини, като на годишна база челните товарачи от този раздел бележат ръст от 118,7%.
 
 
При сравнение с 2016-а, резултатите на доста фирми се променят спрямо това, което видяхме
за 2018-а.
 
Така например, ръстът на JCB за този период е 300 процента, а този на CATERPILLAR – 257 на сто. От HITACHI могат да се похвалят със 100 процента ръст на двугодишна база, а BOBCAT – с 82,6 процента. При KOMATSU увеличението на двугодишна база е 71%, сочат данните.
 
LIUGONG и GEHL също регистрират ръст през 2018 г. спрямо 2016-а. Те съответно са 50 и 36,8 процента.
Въпреки ръста на годишна база (28,5%) при челните товарачи HYUNDAI равносметката на двегодишна база е без промяна.
 
Любопитен факт е, че има марки, които през 2016-а са с повече регистрирани машини от 2017-а, докато при другите самоходни машини през 2017-а година се наблюдаваше ръст след 2016-а и рекордната 2015 г.
 
Пример за това са HYUNDAI, NEW HOLLAND (челни товарачи с тази марка не са регистрирани като нови през 2017-а и 2018-а г.), CASE IH, HITACHI, GEHL.
 
Въпреки това на база данните за периода 2016-2018-а година най-съществен спад се вижда при CASE IH – 85,7%. Спад има и при VOLVO. Той е от 42,8 процента, като от 2016 г. тенденцията при регистрациите на машините от тази марка е плавно надолу.
 
При телескопичните товарачи също има сериозно покачване на бройките новорегистрирани машини. През 2018 г. КТИ отчита общо 316 телескопични товарачи, като година по-рано те са 234. Ръстът е с 35 процента. През 2016-а са регистрирани 196 телескопични товарачи и ако сметнем, ръстът за две години е 61%.
 
 
 
На годишна база най-сериозен ръст се забелязва при телескопичните товарачи от марките NEW HOLLAND и CASE IH. За разлика от резултатите при челните товарачи, при телескопичните при тези две марки има ръст от 200% през 2018 година в сравнение с година по-рано. В цифри, според данните на КТИ, това са реално по 3 броя новорегистрирани машини от тези марки.
 
Иначе топ три на марките по брой регистрирани телескопични товарачи през миналата година е следният: MANITOU с 88, JCB с 85 и BOBCAT - 53 регистрирани товарача.
 
Ръстът при MANITOU на годишна база е 33 на сто, при JCB – 18, а при BOBCAT – 6 процента, но пък това са три от четирите марки (заедно с CASE IH), които от 2016-а година насам имат покачване в регистрациите в системата на КТИ.
 
DIECI, CATERPILLAR и WEIDEMANN също отчитат ръст, но при тях той е предхождан от спад през 2017-а година (спрямо 2016-а) в броя на регистрациите.
 
MASSEY FERGUSON, DEUTZ FAHR и CLAAS имат спад на годишна база, като най-голям е той при MASSEY FERGUSON – 66,6%. При DEUTZ FAHR и CLAAS намалението спрямо 2017-а е с 50%, като от трите марки е регистриран по един телескопичен товарач през 2018-а година.
 
В същото време без промяна в броя на регистрациите през 2017-а и 2018-а са MERLO и KRAMER – като новите товарачи, записани в КТИ от двете марки са съответно 14 и 2 – такива са били и година по-рано.
 
В категорията ДРУГИ, КТИ отчита ръст от 214 процента на годишна база, като регистрираните телескопични товарачи от нея са 22, а година по-рано те са били 7.
 
 
Наблюденията на база двугодишни данни показват, че най-висок ръст се регистрира при телескопичните товарачи MANITOU. През 2018-а година той е 109 процента, спрямо 2016-а.
 
Голям ръст има и при товарачите на BOBCAT. За 2018-а спрямо 2016-а той е 70,9%. 50 на сто е увеличението на регистрациите в КТИ на товарачите WEIDEMANN, а при JCB то е 46,5 процента, сочат данните. Повишаване има и при марките DIECI и CATERPILLAR, което е съответно с 28,5 и 6,25 на сто, според данните за 2016 и 2018 г.
 
Най-значителен е спадът на двугодишна база при телескопичните товарачи FARESIN – 40%. въпреки стабилността през 2017-а и 2018-а година – по 14 регистрирани бройки от марката MERLO, за две години спадът при машините с това лого е 12,5 на сто.
 
В категорията ДРУГИ ръстът на регистрациите е 400 процента – през 2016-а година са регистрирани 4, а две години по-късно – през 2018 -а, 22 телескопични товарача, отбелязани като ДРУГИ марки в регистрите на КТИ.
 
 
39,2 процента е ръстът при регистрациите на нова прикачна техника, според данните на КТИ за изминалите 10 години. През 2008 г., според водената статистика, са били регистрирани 3512 броя прикачен инвентар, а десет години по-късно броят е 4889.
 
Най-съществен ръст през разглеждания период има при тракторните ремаркета – 123% и зърно и семепочистващите машини – 120%, а при машините за поливане се отчита спад от 42,8 процента.
 
На годишна база ръстът при регистрациите на прикачния инвентар е 2,8%. През 2017-а година общата бройка на нови машини от този вид е 4756.
 
Регистрирани нови прикачни машини в КТИ през годините
 
 
 

Материалът е част от специалния проект на Трактор.БГ - Годишен обзор на пазара на селскостопанска техника АgriTech Market 2019 - Изтеглете БЕЗПЛАТНО